Gaza

2

(Leestijd 4 min, 745 woorden) 

Valkuil

In de discussies over het Palestina conflict is het bijna onontkoombaar een keuze te maken. Als je niet voor bent, ben je tegen.
Laat het geen splijtzwam worden, kijk eens naar deze twee ‘neutrale’ issues:
– de uitwerking van monotheïstische godsdiensten
– de route naar terrorisme.

 

Monotheïsme

Het Palestina-conflict is een clash tussen twee concurrerende monotheïstische godsdiensten: het jodendom en de islam. En door een morele ondersteuning en vooral door het leveren van wapens, is ook het christendom erbij betrokken.
Belangrijk om te beseffen: in de drie monotheïstische godsdiensten (jodendom, christendom en islam) heeft steeds de ‘enkele’ god zijn eigen ‘uitverkoren’ volk binnen een geografisch afgegrensd grondgebied: het Beloofde Land, het Heilige Roomse Rijk en het kalifaat. Dit wereldlijk voorportaal naar een eeuwig leven dient door de gelovigen te worden verdedigd en in voorkomend geval worden uitgebreid. Door deze geo-politieke aanspraken zijn gelovigen direct bij een strijd betrokken. Bij een kleine aanmoediging gaan sommige fanatici al snel over tot geweld. De geschiedenis wijst het uit: de Kruistochten, de Inquisitie, onze eigen 80-jarige oorlog, de jihad, het zionisme.

 

Denkwijze

Godsdienst bepaalt hoe mensen denken en doen. Enkele overwegingen:

Ten eerste: hoe wij in het westen tegen het conflict aankijken is ingegeven door het christelijk Verlichtingsdenken. Dat wil zeggen een combinatie van de onderliggende boodschap van het Nieuwe Testament en de verworvenheden van de Verlichting:  ‘vergeving’, respect voor de ander, samenwerking, democratie.  

Ten tweede: het jodendom is gebaseerd op de boeken van Moses en de Profeten, niet op het Nieuwe Testament  en ook niet op de verworvenheden van de Verlichting. Zelfreflectie, respect en begrip voor de ander (cq. onschuldige burgers) is afwezig. Het denken en doen is veelal ingegeven door slachtofferschap en wraak.

Ten derde: zowel het christendom als de islam richten zich ongeacht nationaliteit of ras tot àlle gelovigen. Het jodendom is exclusief bestemd voor het joodse volk, waarbij via het zionisme de geopolitieke aanspraken extra worden versterkt. Omdat geloof en volk samenvallen, wordt vanuit het slachtofferschap elke kritiek onmiddellijk als antisemitisme weggezet.     

Ten vierde: Anders dan in het jodendom en christendom, was de stichter van de islam een wereldlijk heerser die ook legers aanvoerde. Door deze oorsprong ligt bij de islam geweld al weer meer voor de hand.

 

Staircase to terrorism

Naar aanleiding van de nine-eleven-aanslagen in Amerika in 2001 ontwikkelde Fathali Moghaddam, Iraniër en hoogleraar psychologie aan de Georgetown University, de ‘staircase to terrorism’. Deze ‘trap naar terrorisme’ bestaat uit vijf treden. Voor de daden van Hamas kun je het lijstje blindelings invullen: 

1.     het ervaren van oneerlijkheid;
2.     het ontbreken van opties voor verbetering;
3.     het aanwijzen van een vijand en bereidheid tot geweld;
4.     een ideologie, een organisatie en isolatie van de aanhangers;
5.     overgaan tot terreur.

De puntjes 1 tot en met 4 behoeven nauwelijks commentaar. Gezien de diverse resoluties van de VN Veiligheidsraad sinds 1947 kijkt de wereld al veel langer mee. De voorziene oplossing lag in de vorming van twee afzonderlijke staten, met Jeruzalem onder VN-mandaat. Breekpunt was de moord op Rabin in 1995, de tweestaten oplossing kwam niet van de grond.
Door de voortgaande ‘illegale’ vestiging van kolonisten in de Palestijnse gebieden toe te staan of zelfs te bevorderen, heeft Israel willens en wetens een tweestaten oplossing zo goed als onmogelijk gemaakt. Elke illegale joodse kolonist was in feite het ontstaan van een nieuwe Palestijnse terrorist. Een opgekropte woede deed de emmer na ruim 75 jaar overlopen: de stap naar de vijfde trede moest een keer worden gezet. Het werd het doden en gijzelen van onschuldige burgers. Gezien de machtsverhoudingen, kun je eigenlijk wel spreken van een aanval op de Staat Israel? Of was het veeleer een wanhopige ‘gevangenis uitbraak’?

 

Conclusie

De kern van het Palestijnse conflict is dat twee elkaar beconcurrerende monotheïstische godsdiensten niet kunnen samengaan binnen één nationale staat. Daar komt bij dat in Palestina twee godsdiensten aanspraak maken op dezelfde heilige plaatsen. De actie van Hamas op 7/10/2023 kreeg de naam mee van Al-Aqsa, de moskee in Jeruzalem.
Een twee-staten oplossing is de enige mogelijkheid. Maar dan wel onder streng en permanent internationaal toezicht, inclusief garanties; herhaling van 7/10/2023 moet worden uitgesloten.

= =

Nawoordje bestemd voor Pink Floyd fans:
Als foto had ik graag de introbeelden van het concert ‘US + THEM’ van Roger Waters gebruikt. Een Palestijnse moeder zit op een duin aan de kust, in de verte isnoodweer, bliksem en donder op komst. Het is een voorbode van de gebeurtenissen.
In verband met rechten wilde ik die beelden niet gebruiken. De getoonde foto is door mij gemaakt in Zeeland. 

Links:
Bovengenoemde onderwerpen worden uitgebreider behandeld in mijn boek De Evolutionaire Stempel 
De ondertitel luidt: Waarom en en doen mensen zoals ze denken en doen.
Dit is een link naar de subparagraaf uit H4: Religie 

Terug naar de Homepage

 

 

Share.

Over de auteur

2 reacties

  1. Mooi stuk .blijft onherstelbaar leed en
    Niet te volgen politieke drijfveren.
    Zie ook geen foto strand….??

Wat vind jij ervan? Laat het maar weten

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Ontdek meer van ybo.nl

Abonneer je nu om meer te lezen en toegang te krijgen tot het volledige archief.

Lees verder